23/09/2012

Radna

Anul acesta, la plecarea in vacanta, fiind duminica, ne-am oprit pe langa castelul regelui -Savarsin, la Radna.
Am auzit sunetul clopotelor si am vazut o silueta frumoasa, baroca in departare, asa ca ne-am decis sa luam o scurta pauza si sa mergem sa vedem mai de aproape manastirea francisana.
Am avut mereu o fascinatie pentru arhitectura baroca si pentru gotic, asa ca nu ratez ocazia sa vizitez astfel de monumente.
Atmosfera era placuta, am fost suprinsi sa auzim slujba si in romana, iar la intrarea in biserica Sf. Maria- monument Unesco, am gasit o placuta pe care scria ca acum edificiul contruit intre 1743-1747 a fost preluat de catolici.

Intrand in pronaos, am vazut ca in partea stanga se deschidea o galerie in care pareau sa fie expuse tablouri.

Curiosi, am intrat sa vedem despre ce e vorba si am vazut pe pereti icoane vechi si chiar tablouri naive reprezentand accidente si dezatre naturale. Am observat ca in toate tablourile erau reprezentati sfintii privind scena dintre nori, in timp ce la partea inferioara scria (de regula in limba germana) ca tabloul respectiv reprezenta o donatie catre biserica din partea credinciosilor.
Textul mentiona ca tabloul era realizat in semn de multumire de catre oamenii salvati, pentru ca au fost protejati de sfinti atunci cand s-au confruntat cu o nenorocire.
Nu cunosteam acest obicei, a fost pentru prima data cand vedeam asa ceva, dar aveam sa il reintalnim mai tarziu intr-un loc indepartat, tocmai la Marsilia, tot intr-o catedrala dedicata Sfintei Fecioare, pentru care toti impartasim un mare respect.
In acest tablou este reprezentat un incendiu care a cuprins localitatea in anii 1900.
Am intrat putin sa vedem claustrul manastirii si ne-am continuat apoi drumul.



No comments: